فرحة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المواضيع الأخيرة
»  شقه للييع النزهه 145 م سوبر لوكس متشطبه ع المفتاح الدور الاول والثالث والسادس والتاسع مطلوب 350 الف 3 غرف 2 حمام مطبخ مميزات الموقع اساتسير ماركة عالمية مواسير الكهرباء الخطوط الرئيسية للصحى والمياء حلوق الشبابيك والابواب منطقة خدما
  قصة البئر العجيب Emptyالخميس 2 يناير - 12:18 من طرف جمعة علام جمعة علام

» شقة للبيع 220 م مدينة العبور الحى الثالث سوبر لوكس 700 الف للاستلام الفورى
  قصة البئر العجيب Emptyالثلاثاء 31 ديسمبر - 22:09 من طرف جمعة علام جمعة علام

» للبيع عمارة 110 م دائرى السلام تفسيم الريان بالقرب من التافورة اساسات 9 ادوار
  قصة البئر العجيب Emptyالثلاثاء 31 ديسمبر - 21:02 من طرف جمعة علام جمعة علام

» شقق للبيع التجمع الخامس النرجس عمارات والاتدلس
  قصة البئر العجيب Emptyالإثنين 30 ديسمبر - 15:11 من طرف جمعة علام جمعة علام

» شقه للييع النزهه 165 م هاى لوكس متشطبه ع المفتاح الدور الاول مطلوب 400 الف 3 غرف 2 حمام مطبخ مميزات الموقع اساتسير ماركة عالمية مواسير الكهرباء الخطوط الرئيسية للصحى والمياء حلوق الشبابيك والابواب منطقة خدمات ومجمع مدارس مداخل رخام واجهات معمارية كلاسيكية
  قصة البئر العجيب Emptyالإثنين 30 ديسمبر - 11:56 من طرف جمعة علام جمعة علام

قصة البئر العجيب

قصة البئر العجيب Empty قصة البئر العجيب

مُساهمة من طرف تمارا الخميس 14 مارس - 22:34

قصة البئر العجيب 1289407109

كان فى بنتين حلوين واحده اسمها امينه وهى بنت حلوه ونشيطه وبتسمع كلام مامتها وباباها وكان فى بنوته اسمها جميله وهى اخت اميره بس كسوله خالص
فى يوم ماما طلبت من امينه تذهب للحديقه كى تاتى ببعض الماء من البئر اللى فى الحديقه
فذهبت امينه بكل نشاط وهى تمل الدلو سقط منها وشدها فى البئر فوجدت نفسها فى حديقها واسعه وجنبها الدلو ثم رات ورد كثير يصرخ ويقول لها اسقينى من الماء الذى بالدلو قبل ان اجف فقامت امينه وسقت الورد فضحك الورد وقال لها يارب لونى الاحمر يبقى فى خدودك مش فى عيونك

ثم مشت امينه لتجد بيتها فوجدت فرن بها عيش ونار والفرن تصرخ انقذونى سيحترق العيش فاسرعت امينه بنشاط واخرجت العيش بعصاه خشب وجدتها بجوار الفرن ففرح العيش وصاحت الفرن يارب اشوف اللون الابيض اللى فى قلب العيش فى بشرتك مش فى شعرك

وبعدين تابعت امينه سيرها فوجدت شجره برتقال تصرخ انقذونى انزلوا ثمار البرتقال قبل ان تدبل فهزت
امينه الشجره وانزلت البرتقال ففرحت الشجره واقالت لاميره يارب اشوف اللون الاصفر فى شعرك مش فى بشرتك

وبعدين لقت امينه بيت قديم وبه عجوزه فى الشباك خافت امينه لكن العجوزه قالتلها متخفيش يا بنتى ممكن تساعدينى وترتيبلى البيت فوجدت امينه العجوزه طيبه وتحتاج المساعده فساعدتها فى ترتيب البيت واعداد الطعام لها دون كسل وجلست مع العجوز 3 ايام وفى اليوم الثالث اخبرت العجوزه امينه وقالتلها انا هرجعك البيت ففرحت امينه جدا وذهب مع العجوزه عند البئر الذى وقعت فيه وقالت العجوزه لامينه انتى بنت طيبه ونشيطه وتساعدى الاخرين لهذا سأكافئكى وقالت العجوزه
يا بير يا بير لبس امينه ذهب وحرير فوجدت امينه ملابسها حرير ولبسه ذهب كتير ووجدت نفسها ام المنزل

فدخلت وحكت لماماتها واختها وادت الذهب لمامتها فغارت جميله اختها وقالت انا هروح عند البئر علشان ابقى ذى اميره

وذهبت جميله الكسوله فى البئر تملى الماء
ووقعت فعلا ووجدت الحديقه والورد يطلب منها ان تسقيه فنظرت للورد وقالت ايه ده الورده كتير لا انا مش هينفع هتاخر على الذهب ومشيت فدبل الورد وقالها يارب اشوف اللون الاحمر فى عنيك مش فى خدودك

وبعدين وجدت الفرن تنادى العيش هيتحرق انقذينى فقالت اف ايه ده يدى ستتسخ
لا لا !!
فقالت الفرن بعد العيش ما اتحرق يارب اشوف اللون الابيض فى شعرك مش بشرتك

وبعدين وجميله ماشيه بتدور على العجوزه ووجدت الشجره تناديها انقذى ثمارى فنظر جميله وقالت انا مستعجله على الذهب وانتى هتاخرينى وممكن البرتقال يقع على راسى لالا انا ماشيه فصرخت شجره البرتقال يارب اللون الاصفر يبقى فى بشرتك مش فى شعرك

وبعدين شافت جميله البيت وشافت العجوزه فعرفت انها وصلت وطلبت العجوزه منها تساعدها فوفقت جميله ورتبت البيت واعدت الطعام اول يوم وتانى يوم كسلت وتات يوم صحيت متاخر لكن العجوز قالتها انتى كسوله فردت جميله وايه يعنى البيت كويس فقالتها العجوزه انا هرجعك البيت ففرحت جميله وعرفت انها خلاص هتاخد الذهب فذهبت معها عند البئر
وهناك قالت الست العجوزه يا بير يا بيرلبس جميله حبر اسود تقيل
ووجدت جميله نفسها عند البيت وكلها حبر وشعرها ابيض وعنيها حمرا ولون بشرتها اصفر فبكت وحكت لمامتها واختها
ومامتها قالتها طبعا انتى مستنيه ايه انتى كسوله واتاخرتى عن مساعدت اللى طلبوا من المساعده ويارب تتعلمى من الدرس ده يا جميله فعرفت جميله ان الكسل ملهوش مكافاة وقررت تبقى زى اختها اميره نشيطه وتساعد الاخرين

Laughing Laughing Laughing

قصة البئر العجيب 13317500751179

flower flower flower
تمارا
تمارا
Member

قصة البئر العجيب D10
اهلا وسهلا بكم في منتدانا

المزاج : مبسوط
مواضيع العضو مواضيع العضو

مساهمات العضو مساهمات العضو

عدد المساهمات 15